✅#دارایی_های_جاری
🔅یکی از دسته‌های اصلی حساب‌ها در ترازنامه است که نماینده ی ارزش کل همهٔ دارایی‌هایی است که می‌توان انتظار داشت در مدت #کمتر از #یکسال تبدیل به #وجه_نقد می‌شوند.
🔆دارایی جاری به وجوه نقد و سایر دارایی‌هایی که انتظار می‌رود در جریان عملیات جاری واحد، ظرف یک سال تبدیل به وجه نقد گردند، فروخته شوند یا به مصرف رسند، گفته می‌شود. در یک واحد خدماتی کوچک دارایی‌های مذکور علاوه بر #وجوه_نقد، شامل حساب‌ها و اسناد #دریافتنی، #موجودی_مواد و #هزینه‌های_پیش‌پرداخت شده است.
دارایی‌های جاری شامل پول نقد و سایر حساب‌های با نقدشوندگی سریع هستند. حساب‌های دریافتنی، موجودی کالا، سهام و سایر اوراق بهاداری که در بازار خرید و فروش می‌شوند جزو دارایی‌های جاری به‌حساب می‌آیند.
1⃣#پیش‌_پرداخت‌_ها یا #پیش_پرداختهای_هزینه
 پرداختی که انتظار می‌رود طی سال مالی آینده به دارایی تبدیل شود. برای نمونه وجهی که برای خرید مقداری کالا پرداخته‌ شده و انتظار می‌رود آن کالا در سال مالی آینده تحویل گرفته شود.
2⃣#موجودی_مواد_و_کالا
دارایی های جاری که شرکتهای بازرگانی آنها را برای فروش دوباره تحصیل می کنند و شرکتهای تولیدی نیز آنها را برای فروش به مشتریان در جریان عادی عملیات تولید می کنند.
3⃣#حساب‌ها_و_اسناد_دریافتنی(تجاری_غیرتجاری)
 منظور تمام مطالبات یک واحد تجاری است که انتظار می‌رود ظرف سال مالی آینده وصول شوند. این مطالبات در جریان فعالیت اصلی واحد تجاری، مثلا فروش کالا، ایجاد شده‌اند.
4⃣#سرمایه‌_گذاری‌_های_کوتاه‌_مدت
 سرمایه‌گذاری‌ است که تا تاریخ سررسید آن کمتر از یکسال باقی‌مانده باشد.
5⃣ #موجودی_نقد
نوعی #دارایی_جاری و عبارت است از پول موجود در واحد، موجودی نزد بانک‌ها اعم از سپرده یا حساب جاری، چک‌ها وحواله‌های بانکی و به طور کلی هر گونه اوراق و وسایل نقل و انتقال پول که مورد قبول بانک‌ها باشد.
شامل: #اسکناس، #مسکوک، #چکهای_شخصی، #سپرده های_دیداری ، #چک_پول_ها، #حواله_جات_بانکی ، #تنخواه، #اغلب_سپرده_های_پس_انداز، #ارزهای_خارجی(بشرطی که بسادگی قابل تبدیل به ریال باشند.)
🚫مانده مسدودی نزد بانکها❌چکها و اسناد وعده دار❌تمبرهای پستی❌حسابهای پس اندازبلند مدت❌وجه نقد قلمدادنمی شوند🚫
🌀#تنخواه
تنخواه مبلغی پول (معمولاً پول نقد) است که برای رفع نیازهای مالی کوچک و جاری شرکت‌ها و موسسات در اختیار کارمندانی قرار می‌گیرد. هدف از این کار پرداخت سریع بهای خدمات و کالاهایی است که به‌طورروزمره در جریان فعالیت شرکت خریده می‌شود. تنخواه گردان روند پرداخت را بدون نیاز به صدورچک یا دیگر اوراق بهادار تسریع می‌کند.در پایان سال مالی یا در دوره‌های کوتاه‌تر به حساب تنخواه گردان و صورت خرج‌ها رسیدگی می‌شود و اگر مبلغی از آن باقی‌مانده باشد به صندوق شرکت بازگردانده می‌شود.
🌀 #موارد_افشای_وجه_نقد
الف) #اضافه_برداشتها
زمانی که اضافه برداشت مجاز باشد مانند حسابهای بانکی خارج از کشور.اگر در همان بانک حساب دیگر داشته باشد می تواند با آن تهاتر کند.
ب) #مانده_های_جبرانی
وجه نقدی که باید در دوره وام در قالب سپرده نزد بانک وام دهنده باقی بماند.این مبلغ استفاده از وجه نقد را محدودمی کند.
6⃣✴️دارایی های #غیر_جاری نگهداری شده برای #فروش
🔅در دارایی های جاری ترازنامه طبقه بندی می شود
🔅مستهلک نمی شوند
باید دارای شرایط زیر باشد:
الف:برای فروش فوری در دسترس باشد
ب:احتمال فروش بسیار باشد(بازاریابی و … انجام گرفته باشد و در طی یکسال از تاریخ طبقه بندی بفروش برسد.)

دانشنامهمقالات حسابرسی

دیدگاه ها بسته شده اند .