✅برای تهیه اظهارنامه مالیاتی  از کجا شروع کنیم؟


✅برای تهیه اظهارنامه مالیاتی  از کجا شروع کنیم؟

 

👈بررسی اظهارنامه مالیاتی سال قبل: 

 

اظهارنامه مالیاتی سال قبل مبنای تهیه اظهارنامه سال جدید است. اگر اظهارنامه مالیاتی سال قبل دچار اشکال است به هیچ وجه در افتتاحیه سال جدید آنرا نباید اصلاح کرد باید افتتاحیه را با همان اشکال ثبت کرد و اشکال را در سند دوم سال مالی بصورت اصلاحیه ثبت کرد.

 

بررسی وضعیت تشخیص : در برگه تشخیص باید به چند نکته توجه داشت : افزایش در آمد، بررسی هزینه ها(رد شدن هزینه)، تاریخ و مهلت

 

👈میزان پرداخت مالیات : 

میزان و نحوه پرداخت مالیات مهم است

 

افتتاحیه 

 

بانک 

 

👈بدنه اصلی اظهارنامه مالیاتی شامل چه بخشهایی می باشد.

 

اظهارنامه مالیاتی شامل ترازنامه، صورت صود و زیان، گردش سود، محاسبه مالیات

 

👈ده نکته که در هنگام نوشتن اظهارنامه مالیاتی، باید رعایت کنیم

 

 

۱- تسلیم الکترونیکی اظهارنامه مؤدیان با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت‌نام و در صورت تکمیل اطلاعات ثبت‌نام امکان‌پذیر می‌باشد. بنابراین ضروری است مؤدیان حقوقی نسبت به تکمیل ثبت‌نام و رفع ایرادات احتمالیاقدام نمایند. چنانچه زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی کدخطای ۵۰۴ را دریافت کنید، به مفهوم عدم برقراری شروط فوق برای ارسال اظهارنامه می‌باشد.

 

۲- تکمیل تمامی بخش‌هایی که به رنگ قرمز و ستاره‌دار هستند، الزامی می‌باشد. در صوت پر‌نشدن هر یک از بخش‌های مذکور، اطلاعات شما ذخیره می‌گردد ولی قادر به انجام عملیات ارسال اطلاعات نخواهید بود.

 

۳- حساب بانکی مرتبط با شغل مؤدی، موجب اعتبار اظهارنامه است. چنانچه حساب بانکی مربوطه معرفی نشود، چه بسا پس از ارتباط با سامانه بانکی و اخذ حساب بانکی مرتبط با شغل مؤدی، اظهارنامه تنظیمی و برآوردی اداره امور مالیاتی ملاک تعیین درآمد و مالیات قرار گیرد.

 

۴- در صفحه‌ای که مشخصات مدیرعامل و اعضای هیأت مدیرهدرج می‌شود، ورود اطلاعات مدیرعامل ضروری می‌باشد.

 

۵- در صورت عدم تراز مالی در پایان دوره و عدم درج مبالغ مربوطه، امکان ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی وجود ندارد. (به عبارت دیگر، باید اختلاف تراز دارایی‌ها و بدهی‌ها باید صفر باشد).

 

۶- در صفحه آخر، مشخصات مربوط به تنظیم‌کننده اظهارنامه که دارای حق امضا می‌باشد (مؤدی یا نماینده قانونی)، مدیر امور مالی و حسابرسی و در صورت حسابرسی دفاتر توسط موسسات حسابرسی اطلاعات مربوطه درج می‌شود.

 

۷- پس از ارسال نهایی، قادر به ویرایش اطلاعات خود نخواهید بود. لذا پس از تکمیل فرم و قبل از ارسال نهایی به سازمان امور مالیاتی، نسبت به چاپ نسخه پیش‌نویس و بررسی آن اقدام نموده و پس از اطمینان از صحّت اطلاعات، اقدام به ارسال نمایید.

 

۸- چنانچه برای ارسال اطلاعات از گزینه ارسال بدون امضای الکترونیکی استفاده نمایید، پس از تایید ارسال می‌بایست نام کاربری و کد رهگیری پیش ثبت‌نام خود را وارد نمایید. در صورت انتخاب گزینه ارسال اطلاعات با امضای الکترونیکی، پیش از ارائه نام کاربری و کد رهگیری پیش ثبت‌نام، می‌بایست «توکن (token)» خود را به رایانه متصل نموده و کدامنیتی را وارد کرده و اظهارنامه خود را امضا نمایید.

 

۹- انتقال اطلاعات بر اساس واحد مالیاتی ابراز شده توسط مؤدی ارسال میگردد و مسئولیت ناشی از عدم صحت کد واحد مالیاتی بر عهده خود مؤدی می‌باشد. پس از تایید اطلاعات فوق، اطلاعات شما به سازمان امور مالیاتی ارسال میگردد.

 

۱۰- در صورت ارسال موفقیت آمیز اطلاعات، سیستم کد رهگیری به شما ارائه خواهد داد. کد رهگیری ارائه شده بصورت اتوماتیک روی فرم‌های چاپی منتقل خواهد شد.

دانشنامه

دیدگاه ها بسته شده اند .